Huvudmeny

Huvudgren:

Bygga, bo och miljö

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Publicerad: 2020-01-29

Information om förenklad delgivning

Denna information beskriver hur Miljö- och byggnämnden använder så kallad förenklad delgivning för att skicka handlingar som ni ska ta del av (delges).

Handlingar kan skickas till er med förenklad delgivning så länge ärendet pågår. Om ärendet överklagas kan förenklad delgivning användas även i högre instanser. Att vara delgiven betyder att man anses ha tagit emot en handling.

Två brev skickas ut

För att vara säker på att ni får handlingen som ni ska ta del av skickar vi två brev till er. Breven skickas till er senast kända adress (det kan vara er e-postadress om ni har lämnat den till miljö- och byggförvaltningen).

  • Det första brevet innehåller handlingen som ni ska delges.
  • Nästa arbetsdag skickas ett kontrollmeddelande till er om att det första brevet har skickats. Om ni bara får kontrollmeddelandet, men inte handlingen, måste ni snarast kontakta Miljö- och byggförvaltningen.

När är ni delgiven?

Ni är delgiven (dvs. anses ha tagit del av handlingen) två veckor efter att det första brevet skickades till er. Datumet när brevet skickades framgår av kontrollmeddelandets text.

Exempel:

  1. Det första brevet med handlingen som ni ska delges skickas den 1 mars.
  2. Ett kontrollmeddelande skickas till samma adress nästa arbetsdag den 2 mars.
  3. Ni är delgiven den 15 mars. Tider, t.ex. för att svara på brev från Miljö- och byggnämnden, räknas från denna dag.

Tänk på detta så länge ärendet pågår:

  • Ni måste meddela Miljö- och byggförvaltningen om ni byter adress (detta gäller både post- och e-postadress).
  • Kontrollera er post minst varannan vecka.
Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

2020-01-29

Sidansvarig:

Melina Nijemcevic