Huvudmeny

Huvudgren:

Bygga, bo och miljö

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Hand som håller i en mobiltelefon.

SMS-avisering vid vattenavstängning

Ibland händer det att vi tillfälligt måste stänga av vattnet på grund av arbete med ledningar, serviser, ventiler eller annat. Vi informerar då om avstängningarna via sms. Information publiceras också på kommunens webbplats.

Har du ett abonnemang för din mobiltelefon hos en teleoperatör får vi ditt telefonnummer genom sms-tjänsten. Har du ett oregistrerat kontantkort får vi inte ditt mobilnummer. För att du ska få en sms-avisering om du har kontantkort, eller om du vill ha det till jobbmobilen, registrerar du ditt mobilnummer här längre ned på sidan. 

Frågor och svar om sms-avisering

Här kan du hitta svar på några vanliga frågor om tjänsten för sms-avisering.

Hur har ni fått tag på mitt mobilnummer?

Vi samarbetar med företaget Blue Idea som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Tjänsten används endast för att kunna sprida samhällsinformation och får aldrig utnyttjas för reklam.

Kan jag avregistrera mitt nummer från tjänsten?

Vill du inte ha sms-avisering kan du avregistrera ditt nummer genom att fylla i dina uppgifter i formuläret längre ner på sidan.

Kommer ni att skicka ut reklam via sms till mig?

Nej, sms-tjänsten hanterar endast samhällsinformation, inte marknadsföring. Tekniska kontoret kommer att använda tjänsten för att till exempel meddela avbrott av det kommunala dricksvattnet.

Varför har mina grannar fått sms men inte jag?

Tjänsten skickar ut sms till alla mobiltelefoner som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Om du exempelvis har ett abonnemang i ditt arbete eller mobil med kontantkort finns dessa inte registrerade på din hemadress och då får du ingen sms-avisering om du inte aktivt registrerat ditt mobilnummer. Du kan enkelt registrera ett nytt mobilnummer för sms-avisering i tjänsten längre ner på denna webbsidan.

Om du tidigare fått sms-avisering eller vet med dig att du registrerat ditt mobilnummer så kan utebliven avisering bero på att avbrottet skett i ett enstaka kvarter eller en fastighet.

Varför har mina barn fått sms, och hur gör jag för att de inte ska få det?

Sms-tjänsten kan tyvärr inte skilja ett abonnemang från ett annat. Den skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Därför kan det bli så att barn som bor på en berörd adress får sms-avisering till sina mobiler medan föräldrar som har en företagsmobil inte får det. Här nedanför kan du enkelt registrera vilket/vilka mobilnummer som ska ha sms och avregistrera de som inte ska ha det.

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

2020-05-07

Sidansvarig:

Teo Magnusson Bejving