Huvudmeny

Huvudgren:

Näringsliv och arbete

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Obs! Denna nyhet är från 2020-10-01 och kan vara inaktuell.

Publicerad:

Reparation av Laminofåtölj.

Utslitna Laminofåtföljer kan få nytt liv med hjälp av certifierade Swedese-tapetsörer i det nya konceptet Swedese Repair. Foto: Swedese.

Swedese Repair – ett nygammalt sätt att tänka cirkulärt och hållbart

”Hållbarhet och design finns i vårt DNA. Men det är först nu som vi skapar en uttalad produkt kring återbruk” säger Sonnie Byrling. Han berättar om Swedese Repair, tjänsten som med ett cirkulärt tänk ska ge Swedeses redan tidslösa möbler ett långt, långt liv.

Sonnie Byrling är VD för världskända möbeltillverkaren Swedese, och historien om Swedese ligger honom varmt om hjärtat. Han berättar om hur Swedese bildades på 40-talet av tre män med olika egenskaper – en trähantverkare, en estet och en med sinne för ordning och reda. Han berättar om ett inspirerande besök till Milano som ledde till den tidslösa storsäljaren Lamino. Sonnie berättar också om den gången Ingvar Kamprad faktiskt bekräftade att idén till IKEA:s platta paket kom från Swedeses fabriker.

– Det finns en ”själ” i Swedese som vi måste ta tillvara på. Design och hållbarhet, det finns i vårt DNA, och har alltid funnits där. Men det är först nu som vi skapar en uttalad produkt kring återbruk, och ställer ett uttalat krav på oss själva att jobba med det här mer aktivt, säger Sonnie Byrling.

Det nylanserade konceptet Swedese Repair innebär att Swedese utbildar tapetserare på många olika platser i världen. Utbildningen gör dem till certifierade Swedese-tapetserare, som kan ta emot äldre möbler och lämna tillbaka dem som nya, kanske till och med i ny tappning med färg och tyg.

Laminofåtölj.

Den världskända fåtöljen Lamino fick sitt namn efter Milano.

Swedese ställer också om fundamentalt, och tänker på ett annat sätt i produktionstillverkningen. Nya möbler konstrueras så att de blir enklare att i framtiden – om sisådär 20 år – plocka isär eller byta delar på.

– Vi konsumenter är redan ganska medvetna om hållbarhet, och bra på att ställa krav – framför allt ungdomarna! Det vi nu ser tydligt är en omställning även bland företag och statliga myndigheter. De kräver oftare att möblerna de köper ska hålla länge och kunna renoveras när de blir utslitna.

Som en konsekvens av Swedese Repair, berättar Sonnie, har en stockholmsrestaurang nu kunnat leasa möbler av Swedese under en femårsperiod. När restaurangen sedan känner att möblerna behöver uppdateras, så lämnas möblerna tillbaka till Swedese i Vaggeryd, där de får en upputsning och ett nytt liv på en annan plats.

– Man kan tycka att det verkar kontraproduktivt för ett möbeltillverkningsföretag att hitta en modell som innebär att man säljer färre möbler. Men det är bara att ge sig på det. Det är så här framtiden ser ut, säger Sonnie Byrling.

Carl-Gunnar Karlsson, interior cluster sweden, Sonnie Byrling, VD Swedese och Johan Thorsell, näringslivschef på Vaggeryds kommun.

Under ett intressant företagsbesök hos Swedese berättade Sonnie Byrling om den nya, innovativa tjänsten Swedese Repair. På bild syns Carl-Gunnar Karlsson, Interior Cluster Sweden, Sonnie Byrling, VD Swedese och Johan Thorsell, näringslivschef på Vaggeryds kommun.

Om företagsbesök

Det här reportaget uppkom efter Vaggeryds kommuns företagsbesök på Swedese i Vaggeryd. Är du och ditt företag också intresserade av ett företagsbesök, där vi lär känna varandra och utbyter tankar om utmaningar och möjligheter? Hör av dig. Kontaktuppgifter finns på www.vaggeryd.se/naringslivlänk till annan webbplats.

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

Sidansvarig:

Simone Kamm