Huvudmeny

Huvudgren:

Omsorg och hjälp

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Så fungerar trygghetslarm

Här hittar du instruktion om hur trygghetslarmet fungerar.

När du behöver larma trycker du på larmklockan. Larmet ringer då automatiskt upp Careium trygghetscentral i Kalix eller Malmö som är bemannad dygnet runt.

Du kan tala med larmmottagningen med hjälp av insatsenheten, den fungerar som en högtalartelefon. Skulle du av någon anledning inte kunna svara kommer ändå hemtjänstpersonal till dig. Vid installation av larm får man både skriftlig och muntlig information

När ska jag larma?

Larmet ska användas vid hjälpbehov av brådskande karaktär i hemmet. Om du behöver kontinuerlig hjälp ska du kontakta kommunens biståndshandläggare för att ansöka om andra insatser.

Trygghetslarm ersätter inte akut behov av medicinsk hjälp, ring då istället 112.

Så här larmar du

Larma genom att trycka på din bärbara larmknapp eller på den röda larmknappen på trygghetslarmet. Efter en stund får du svar och kan samtala med personal som tar emot ditt larm. Du behöver inte lyfta på telefonluren. Meddela vad du behöver hjälp med.

Den bärbara larmknappen kan bäras runt halsen eller runt handleden.

Vem svarar på larmet?

Larmet är anslutet till Careium:s trygghetslarmscentral och besvaras dygnet runt. Om något skulle hända och du behöver hjälp trycker du på larm knappen. Då får du direkt kontakt med trygghetslarmcentralen som pratar med dig via en högtalare som sitter vid telefonen.

Trygghetslarmcentralen bedömer vilka åtgärder som är nödvändiga. Vid behov kontaktas hemtjänsten, som åker till dig som larmat. Det tar upp till 45 minuter innan hemtjänstpersonalen kan vara på plats.

Om inte Careium får talkontakt med dig när du larmat så försöker personalen att ringa till dig på den vanliga telefonen eller skicka hemtjänstpersonal direkt.

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

Sidansvarig:

Liv Svensson