Huvudmeny

Huvudgren:

Omsorg och hjälp

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Publicerad: 2020-06-02

Ida Nilsson är nyutexaminerad stödpedagog.

Ida Nilsson är nyutexaminerad stödpedagog.

Nyutexaminerad stödpedagog på distans

Ida Nilsson arbetar på Stjärnfabriken. Hon är en av 34 nyutexaminerade stödpedagoger i den första klassen från en YH-utbildning som Vaggeryds kommun varit med och tagit fram. Utbildningen, som är en distansutbildning, har under rådande omständigheter ställt om till att vara ännu mer på distans. Därför var examensfirandet helt digitalt.

Ida Nilsson som är arbetar på Stjärnfabriken, en daglig verksamheten i Vaggeryds kommun, är nu nyexaminerad stödpedagog. Hon har under de senaste två åren studerat tillsammans 34 klasskamrater i den första klassen av stödpedagoger.

– Nu är det klart. Det känns så roligt. Jag har träffat många nya klasskamaret och fått ta del av all deras kunskap och lärt mig många nya metoder och arbetssätt, säger Ida Nilsson.

Utbildningen är framtagen i nära samarbete mellan ett flertal kommuner och Hälsohögskolan i Jönköping, som också är huvudman för utbildningen. Det innebär att utbildningen uppfyller arbetsgivarnas krav på kunskap och kompetens. Utbildningen är på distans, halvfart, under två år och kan kombineras med arbete på deltid.

– Första året jobbade jag heltid och åkte till Värnamo två dagar varje månad. Under det andra året var jag föräldraledig, då åkte jag ibland till Värnamo och ibland deltog jag på distans. Att arbeta och plugga samtidigt har fungerat bättre än förväntat, det har passat mig. Det är bra att kunna plugga och sedan testa det man lär sig direkt på min arbetsplats, säger Ida Nilsson.

Ge medarbetare förutsättningar att få kompetens

Under utbildningen till stödpedagog inom funktionshinderområdet läser studenterna bland annat om pedagogisk vägledning och individanpassat vardagsstöd för att skapa möjligheter till ökad livskvalitet och bättre hälsa för personer med psykiskt funktionshinder. Utbildningen har vuxit fram utifrån ett behov hos arbetsgivarena att ge förutsättningar för kompetensutveckling och samtidigt utveckla verksamheterna. Vaggeryds kommun har varit en av drivande arbetsgivarna i satsningen.

– Det är en stor dag för funktionshinderomsorgens utveckling och framtiden. Vi har kämpat för en yrkesutbildning och yrkestitel som passar in i arbetet för de som har behov av våra insatser inom funktionshinderomsorgen. Vi ska som arbetsgivare ge våra medarbetare förutsättningar att få kompetens i hur man bäst bemöter och kommunicerar utifrån individens behov och funktionsvariation, säger Jessika Holmkvist, verksamhetschef i Vaggeryds kommuns socialförvaltning och ordförande i ledningsgruppen för stödpedagogutbildningen 18-19.

Ida Nilsson firar examen hemma hos en kompis. Mona-Lill Sjöland, Jessika Holmkvist och Markus Redman gratulerar Ida på distans.

Ida, varför sökte du utbildningen?
– Det är så mycket, men jag trivs väldigt bra med mitt jobb och jag vill fortsätta med det. När chansen kom så hoppade jag på den här utbildningen. Jag ville utveckling min kunskap för att ge bättre stöd inom funktionshinderomsorgen.

Vad vill du säga till den som funderar på att läsa till stödpedagog?
– Det är en väldigt bra utbildning. Jag har fått så mycket inspiration både från föreläsare och klasskamrater. Man kan ju studera samtidigt som man arbetar, det är en stor fördel. Jag tror jag kommer ha väldigt stor nytta av utbildningen i det fortsatta arbetslivet. Det passar alla åldrar, det är så bra att vi kan lära av varandra. Dessutom har man med sig klasskamraterna även i framtiden att kunna bolla med.

Senare i höst är Ida tillbaks på Stjärnfabriken efter sin föräldraledighet, beredd att testa nytt och omsätta all kunskap i praktiken. Grattis och bra kämpat Ida!

Om utbildningen

Vaggeryds kommun och kommunerna i Oskarshamns, Mörbylånga, Kalmar, Värnamo, Jönköping, Gislaved, Gnosjö, Mönsterås och Högsby kommun är de kommuner som varit med och tagit fram utbildningen.

Under utbildningen får studenten kunskaper om olika funktionshinder, dess orsaker och konsekvenser och hur man planerar individuellt vardagsstöd, dvs hittar lösningar och förbättringsmöjligheter för att stödja den enskilde individen. Målet är att studenten får större pedagogisk och etisk kompetens i mötet med både brukare och anhöriga, samt kunskap i att handleda kollegor och bedriva kvalitets- och utvecklingsarbete.

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

2020-06-02

Sidansvarig:

Johan Lundell