- Elevhälsa
-
Förskola och fritidshem
- Ansök eller säg upp plats
- Avgifter och regler
- Fritidshem
- Förskolor
- Stängningsdagar
- Öppen förskola, familjecentral
-
Grundskola
- Börja skola i Vaggeryd kommun
- Fritidshem, fritids
- Frånvaro och ledighet
- Förskoleklass
- Grundskolor
- Lovskola
- Nyckeltal och resultat
- Språkval
- Gymnasium
- Kulturskolan
- Lov och läsårstider
- Modersmål
- ReMida
- Måltider i förskola och skola
- Skolportal, inloggning
- Skolskjuts och elevresor
- Starta enskild verksamhet
- Särskilda behov, extra stöd
- Anpassad grund- och gymnasieskola
- Trygghet och säkerhet
- Vuxenutbildning
- Nyhetsarkiv, Utbildning och barnomsorg
- Nyanlända i förskola och skola
- Skolbibliotek
Utbildning och barnomsorg
-
Barn- och utbildningsförvaltningen
Box 43, 568 21 Skillingaryd
bun@vaggeryd.se
0370-67 80 00
- Öppettider
- mån-tors: 8:00-16:30, fre: 8:00-16:00
- Besöksadress
- Bangårdsgatan 2, Skillingaryd
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ställ en fråga
Anpassad grundskola och gymnasieskola
Anpassad grundskola och gymnasieskola är till för barn och elever som på grund av intellektuell funktionsnedsättning inte kan läsa enligt grundskolans, gymnasieskolans eller vuxenutbildningens kursplaner.
Innan en elev placeras i anpassad grund- eller gymnasieskola ska en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning göras.
Elver mottagna i anpassad grundskola samverkar i viss mån med en grundskoleklass. I undantagsfall kan en elev gå integrerad i grundskolan om det gynnar elevens utveckling.
Utredning vid misstanke om intellektuell funktionsnedsättning
1. Oro
Vårdnadshavare, lärare eller annan skolpersonal meddelar rektor om en elev har stora svårigheter i skolan.
Då görs en kartläggning och ett åtgärdsprogram. Insatserna utvärderas regelbundet.
Skolans elevhälsoteam analyserar elevens förmågor och nuvarande skolsituation.
Om elevhälsoteamet misstänker att barnet har en intellektuell funktionsnedsättning (IF) påbörjas processen med utredningar för diagnos och erbjudande om Anpassad skolform.
2. Pedagogisk utredning
Skolans specialpedagog gör en kartläggning av elevens kunskaper, relationer och sätt att hantera skoluppgifter. Kartläggningen ska innehålla elevens styrkor och svårigheter.
Dessutom beskriver utredningen vilket stöd och vilka insatser som har visat sig fungera bra och rekommendationer om fortsatt stöd för eleven.
3. Psykologisk bedömning
Bedömningen kartlägger elevens förmåga att ta emot information, hur barnet minns och kan använda sina kunskaper.
Bedömningen kan, i kombination med den medicinska kartläggningen, resultera i att eleven får diagnos Intellektuell funktionsnedsättning (IF).
4. Medicinsk och social kartläggning
Syftet med den medicinska kartläggningen är att klarlägga barnets kroppsliga och själsliga mående och om möjligt klarlägga om det finns medicinska orsaker till barnets funktionsnedsättning.
Syftet med den sociala kartläggningen är att klarlägga de sociala omständigheter, i eller utanför skolan, som barnet befinner sig i. Detta för att kunna utesluta att elevens kunskapsnivå och inlärningssvårigheter beror på sociala faktorer.
5. Återgivning, barnkonsekvensanalys och ansökan
Rektor och specialpedagog berättar för vårdnadshavare vad man sett i utredningen. Om diagnos Intellektuell funktionsnedsättning (IF) ges har eleven rätt att bli mottagen i anpassad skolform.
Vårdnadshavare och skolan gör tillsammans en Barnkonsekvensanalys för att klarlägga risker och möjligheter för barnet med att byta skolform.
Vårdnadshavare ansöker om byte av skolform till anpassad grundskola eller anpassad gymnasieskola.
6. Mottagande
Rektor, övergripande samordnare och Anpassad grundskolas personal gör en plan för att förbereda eleven och berörd elevgrupp på en förändring i skolvardagen. Därefter mottages eleven.
I enstaka fall kan barnet gå kvar i sin grundskoleklass men läsa efter den anpassade grundskolans läroplan. En individuell bedömning och rekommendation från skolan görs, utifrån elevens bästa
Dokument
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Vad kan vi förbättra?
Senast uppdaterad:
Sidansvarig:
Helen Bengtsson-Carlström