Lokalt mål 2 kopplat till Agenda 2030

Av de 17 Globala målen är mål 4 och mål 8, mål 1 samt delar av mål 9 en koppling mellan Agenda2030 och kommunfullmäktiges mål.

Genom att klicka på respektive ikon får du en beskrivning av det globala målet och vad det innebär .

Mål 1: ingen fattigdom
Mål 2: ingen hunger
Mål 4
Mål 8
Mål 9:

Vad innebär det?

Hållbarhetsperspektivet här handlar om att tillsammans med region och civilsamhälle arbeta för en fortsatt hög nivå av antalet invånare som kan försörja sig själva.

Det handlar om ansvar för en fungerande förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, att vara uppdaterad på de lokala arbetsmarknadsbehoven så att rätt kompetenser utbildas och stödjer utvecklingen av arbetstillfällen för alla grupper, även de som står långt från arbetsmarknaden.

Kommunernas ansvar

Kommuner ansvarar även för kommunal vuxenutbildning (komvux) som bidrar till att människor kan utbilda sig och hitta arbete. Kommuner är också markägare, markförsäljare, planerare, tillståndsgivare och kontrollmyndighet inom många områden som berör flertalet företag. Genom att sköta sina uppdrag objektivt, rättssäkert och professionellt skapar man bästa förutsättningar för näringslivet att bedriva sin verksamhet och växa. Utbildning, företagande och arbetsmarknad är viktiga förutsättningar för utvecklingen av ett hållbart samhälle.

Vad innebär det för Vaggeryds kommun?

Detta innebär för Vaggeryds kommun att sträva efter en god samverkan mellan kommunal organisation, näringsliv, utbildningsaktörer och civilsamhälle, men också en god och rättvis myndighetsservice och en innovativ upphandling av kommunal verksamhet där vi tillsammans har fokus på hållbarhet.

Hur följs målen upp?

De Globala målen i Agenda2030 kring arbetsliv, företagande och utbildning följs nationellt upp genom att mäta antal individer i ekonomisk utsatthet, långtidsarbetslöshet, behörighet till gymnasiet, måluppfyllelse SFI (Svenska för invandrare), bruttoregionalprodukt och företagsklimat.

Verksamheter i Vaggeryds kommunala organisation följer upp betyg och upplevelse av skolan, resultat kring insatser för individer i utanförskap, handläggningstider och upplevelse av en rättssäker myndighetsservice och bra processer kring upphandling.

Hur bidrar Vaggeryds kommun till målet?

Vaggeryds kommun ska bidra till Agenda2030 med en måluppfyllelse för det andra lokalt övergripande målet om näringsliv, arbete och utbildning, i form av att företagsklimatet utvecklas, att antal arbetstillfällen utvecklas totalt samt inom olika branscher, och att nyföretagandet ökar.

Det innebär också att andelen invånare som är självförsörjande inte får minska, samt att nyttjandegraden av arbetskraften är hög och att lärandet ger resultat i form av sysselsättning och kraft inom olika branscher.

Vidare krävs en positiv bild av möjligheterna att utbilda sig, arbeta och driva företag för de som bor, lever och verkar i Vaggeryds kommun.

Lokalt mål 2 och exempel på styrande dokument

• Marknadsplanen ägs gemensamt av näringsliv och kommunal organisation och beskriver en gemensam grafisk profil, en strategi att arbeta med berättelser, och att utveckla marknaden tillsammans.
  • En skolplan finns antagen för Vaggeryds kommun med 10 mål för skolans utveckling.
  • Kommunstyrelsens näringslivsstrategi.
  • Regional utvecklingsstrategi