Huvudmeny

Huvudgren:

Näringsliv och arbete

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Publicerad:

Upphandlingsärenden får positiva omdömen från företagen

Enligt SKR:s öppna jämförelser, Insikt, placerar sig Vaggeryds kommun på 8:e plats bland deltagande kommuner i serviceundersökningen för upphandlingsärenden år 2023. Kommunen erhåller ett Nöjd-Upphandlings-Index (NUI) betyg på 75, jämfört med genomsnittet för alla kommuner som ligger på 65.

För Vaggeryds kommun är det viktigt att upprätthålla ett gott företagsklimat. Ett av sätten att övervaka företagsklimatet är genom att fråga företagen om deras upplevda service i samband med myndighetsärenden. Detta kan inkludera ärenden såsom bygglov, serveringstillstånd, miljötillstånd, markupplåtelse samt tillsyn och inspektioner relaterade till livsmedel, miljö och hälsa, och brandskydd, bland annat.

Under de senaste åren har även företag ombetts utvärdera den upplevda hanteringen av upphandlingsärenden. Från att första året 2021 ha erhållit ett betyg på 64, strax över godkänt, ökade betyget år 2022 till 71, väl godkänt. År 2023 ökar betyget ytterligare till 75 poäng och har dessutom en hög svarsfrekvens på 74%. Totalt har 64 företag svarat.

Både företag som har tilldelats avtal och de som inte har erhållit avtal har besvarat enkäten. En ökning av betyget har noterats för båda grupperna. År 2023 ger 27 företag som har tilldelats avtal ett betyg på 84, medan företag som inte har tilldelats avtal ändå ger ett högt betyg på 69. Detta är en förbättring från tidigare och avviker även från det nationella genomsnittet.

Tamara Modric, upphandlingsansvarig i Vaggeryds kommun, kommenterar resultaten. När resultaten för första året 2021 presenterades för kommunstyrelsen var betyget för de företag som tilldelats avtal på en godkänd nivå, medan de företag som inte tilldelats avtal var relativt missnöjda. Nu verkar även dessa företag ge högre betyg. Varför är det så viktigt?

"Det är viktigt att alla som har kontakt med oss upplever att de har blivit väl bemötta och att deras ärenden har hanterats rättvist. Vi strävar alltid efter att göra vårt bästa för att alla parter ska vara nöjda, även om vi inte är perfekta."

Kan du ge exempel på ett område där störst utveckling har skett enligt undersökningen?

"Det finns flera områden där vi har gjort framsteg. Ett område som initialt hade lågt betyg när vi började mätningen var avtalsuppföljning. 2021 låg NUI på 58, medan det nu år 2023 ligger på 77, vilket är en betydande förbättring."

"Affärsmässighet, det vill säga att upprätthålla en 'win-win' situation för båda parter, är ett annat område där vi nu erhåller höga betyg - 70 (jämfört med 57 år 2021), och även godkänt från de företag som inte tilldelats avtal."

"Kunskap om marknadens förmåga att leverera de efterfrågade varorna eller tjänsterna är ett område där vi fortfarande har utrymme för förbättring. Detta område har historiskt haft låga betyg, men har nu förbättrats från NUI 55 år 2021 till NUI 67 idag. Vi fortsätter att sträva efter förbättringar inom detta område."

Kan du ge exempel på vilka åtgärder ni har vidtagit för att förbättra resultaten?

"Vi har tillsammans med näringslivsavdelningen arbetat med upphandlingsdialoger och anbudsskolor. Där informerar vi allmänt om regler för upphandlingar, granskar kommande upphandlingar och avslutar med anbudsskolor där deltagarna deltar i en fiktiv upphandling och går igenom hela upphandlingsprocessen."

"Vi har också förbättrat dialogen med marknaden/leverantörerna före och efter avslutade upphandlingar. Dessa dialoger har uppskattats av våra anbudsgivare och har identifierats som ett förbättringsområde i tidigare Insikt-undersökningar. Vi ser att det även i årets undersökning efterfrågas mer dialog, och detta tar vi med oss i vårt fortsatta arbete."

"Förra året genomförde vi en satsning kallad 'Låna en upphandlare'. Syftet med denna satsning var att ytterligare öka kunskapen inom offentlig upphandling hos våra lokala företagare genom att erbjuda 1-1,5 timmars kostnadsfri information antingen om en specifik upphandling eller om upphandlingar generellt och lagen om offentlig upphandling. Företagare som bokar möten får själva bestämma ämnet för mötet."

"I övrigt fortsätter vi att kontinuerligt arbeta med förbättringar, och Insikt-undersökningen fungerar som ett användbart verktyg för att identifiera områden där förbättringar kan göras."

I andra typer av ärenden kopplade till myndighetsservice erhöll Vaggeryds kommun år 2023 ett NKI-betyg på 76.

 

Fakta

SKR:s Öppna jämförelser Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning, som samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner.

Enkäten skickas till kunder (företagare, privatpersoner m.fl.) som har haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätperioden. Sex myndighetsområden mäts: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.

Från 2021 deltar Vaggeryds kommun även med upphandlingsärenden.

Enkäten innehåller bakgrundsfrågor, tre NKI-frågor (Nöjd-Kund-Index) samt frågor kopplade till sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

NUI-gradering: 49 eller lägre: Mycket lågt, 50 till 61: Lågt, 62 till 69: Godkänt, 70 till 79: Högt, 80 eller högre: Mycket högt.

Nyheter från vaggeryd.se/naringsliv

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

Sidansvarig:

Jennie Svensson