Huvudmeny

Huvudgren:

Utbildning och barnomsorg

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Frågor & Svar skolplattform

Vid höstterminsstart 2022 kommer Vaggeryds skolor och förskolor börja använda
skolplattformen InfoMentor. Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Har du fler frågor? Vänd dig i första hand till skolans personal eller besök www.infomentor.se.

Frånvaroanmälan

Frånvaroanmälan via talsvar inte kommer fungera från och med HT22. Du kan alltså inte anmäla frånvaro enligt tidigare rutin. Du anmäler nu frånvaro via InfoMentors app.

Lösenord

Du får ett aktiveringsmail när ditt barn börjar skola eller förskola och får där välja lösenord. Om du inte har fått aktiveringsmail kan du logga in via Bank-id eller skicka efter ett lösenord.

Hittar du inte svaret på din fråga kan du skicka mail till:

skolplattform@vaggeryd.se

Jag har inte fått något aktiveringsmail?

Ditt konto finns oavsett om du har fått ett aktiveringsmail eller inte, så länge du står registrerad som vårdnadshavare. Har du en e-postadress registrerad på skolan kan du skicka efter ett nytt lösenord via knappen "Nytt lösenord" på InfoMentors inloggningssida Länk till annan webbplats.. Du kan också välja att logga in via Vaggeryds kommun och bank-id på skola.vaggeryd.se  Länk till annan webbplats.och behöver då inget lösenord.

Om det ändå inte fungerar måste du kontakta skolan för att se att rätt uppgifter finns med i systemet.

Vad används InfoMentor till?

InfoMentor används i skola och förskola för att föra närvaro, kommunikation och dokumentation. Du som vårdnadshavare kan se dina barns framsteg, läxor, händelser mm. Du kan också ha kontakt med skolan/förskolan och du får information från skolan via InfoMentor.

Hur anmäler jag mitt barn frånvarande?

Du frånvaroanmäler genom att logga in via webben http://www.infomentor.se eller via appen InfoMentor Hub. Detta gäller både skola och förskola.

Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro genom att klicka eller trycka på boxen ”Frånvaro”, och därefter på knappen som heter ”Rapportera frånvaro”. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande aktuell och nästkommande dag. Du kan även rapportera frånvaro för del av dag mot elevens schema.

Observera att du inte behöver anmäla frånvaro separat till fritidshemmet.

Läs mer här

Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?

När du fått inlogg till InfoMentor ber vi dig att snarast, och sedan regelbundet uppdatera dina kontaktuppgifter så skolan lätt kan komma åt detta och att vi kan nå ut med information.

Hur uppdaterar jag barns omsorgsschema? (förskola/fritidshem)

Du ändrar detta i InfoMentor-appen samt i vår E-tjänst. Läs mer här.

Behöver jag lägga schema två gånger?

Ja, vi har två system som används i olika syften. I InfoMentor ser personalen ditt barns schema för att kunna planera verksamheten och checka in och ut barn. Här lägger du ett schema med ditt barns hämtnings- och lämningstider och håller det uppdaterat med aktuella tider och ändringar.

I vår e-tjänst ligger schemat som ligger till grund för det administrativa arbetet med fakturering etc. Det här schemat behöver således bara ändras vid större förändringar i arbetstid och behöver inte stämma på minuten.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?

När du fått ditt aktiveringsmail får du själv skapa ett konto med lösenord. Med detta kommer du åt grundläggande funktioner. När du vill komma åt allt som berör ditt barn kommer du logga in med BankID för att bekräfta din identitet.

Du kan logga in via appen alternativt går du till www.infomentor.se Länk till annan webbplats. och trycker på ”Logga in” till höger på sidan.

Finns InfoMentor Hub som en app?

Ja! Ladda ned appen via din mobils butik och logga in dig med
användarnamn och lösenord alternativt BankID via menyvalet
”Andra inloggningssätt.”

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?

Du går in på InfoMentors hemsida och trycker på Logga in till höger. Därefter trycker du på ”Nytt lösenord?” och sedan skriver du in den mailadress du uppgett till skolan. Du får sedan ett mail med instruktioner om hur du anger nytt lösenord skickat till den
mailadress du uppgett. Om du inte får något mail får du kontakta skolan för vidare hjälp.

Du kan också logga in via Bank-id. Då behövs inget användarnamn.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?

Om du har glömt ditt lösenord, kan du begära ett nytt genom att klicka på länken ”Nytt lösenord?” på inloggningssidan. Detta förutsätter dock att du har en e-postadress registrerad på ditt konto. Om du har glömt ditt användarnamn så måste du kontakta
skolan/förskolan.

Ett tips är att använda din e-postadress som användarnamn (under förutsättning att du har din e-postadress kopplad till ditt konto).

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?

Självklart kan du det! Detta gör du genom att klicka på namnet uppe till höger och därefter gå in på ”Ändra användarnamn”. Använd gärna din e-postadress som användarnamn, så blir det lättare att komma ihåg det!

Jag kan inte logga in, varför?

Systemet är känsligt för stora och små bokstäver både i användarnamn och lösenord. Om du har kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Hur ser jag om jag har fått en notifiering?

Notifieringarna syns i ikonen som ser ut som en klocka i den lila menyn högst upp på sidan. Du får en notifiering inne i appen på klockan när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till den nya händelsen.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?

Längst upp i menyn står namnet på ditt barn. Klicka där, så kan du sedan enkelt växla till ditt/dina andra barn.

Hur fungerar boxarna?

Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola/förskola har valt att använda och antalet kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Varför är det tomt i en/flera av boxarna?

Det beror på att skolan/förskolan inte har lagt in någon information.


Hur uppdaterar jag min inkomst? (förskola/fritids)

Du uppdaterar inkomst via e-tjänsten IST förskola och fritidshem Länk till annan webbplats..

Hur ansöker jag om ledighet?

Under knappen "Frånvaro" hittar du en flik direkt under ditt barns namn som heter "Ledighetsansökan"

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

Sidansvarig:

Magnus Ekström