Majken och Rolf Grenthes Stiftelse

Majken och Rolf Grenthes Stiftelse delar årligen ut stipendier till elever på Fenix Kultur- och Kunskapscentrum/Hjortsjöskolan och Waggeryds Museiförening samt ett personligt stipendium till en framstående kvinnlig idrottare eller ledare.

Stiftelsen är grundad av sonen Ingmar Grenthe år 2008 i tacksamhet till samhället han växt upp i. Vaggeryds kommun förvaltar stiftelsens tillgångar.

Majken arbetade som gymnastiklärare och Rolf grundade och drev möbelföretaget Balder i Vaggeryd.

Ingmar anser att Vaggeryds kommuns politiker under 40–50 talen var framsynta och att de såg till att utbildningsmöjligheter växte fram i samhället. 2008 grundade således Ingmar stiftelsen som årligen delar ut 20 000–30 000 kronor till Fenix Kultur- och Kunskapscentrum/Hjortsjöskolan samt Waggeryds Museiförening.

Förutom dessa så delas även ett personligt stipendium ut på 5 000 kronor till en framstående kvinnlig idrottare eller ledare som är under 30 år. För att erhålla detta stipendium måste kvinnan nomineras av sin förening eller organisation. Det kan alltså inte sökas av den enskilda.

Nominera

Känner du någon framstående kvinnlig idrottare från Vaggeryds kommun som har presterat på minst nationell nivå och är under 30 år? Eller känner du någon kvinnlig idrottsledare under 30 år som är verksam i Vaggeryds kommun?
Eller är det kanske du?

I så fall har du chansen nu. Majken och Rolf Grenthes stiftelse delar årligen ut 5000 kr och behöver ha in din nominering senast 14 maj 2024.

Tipsa då hennes eller din egen idrottsförening att skicka in en nominering!

Är ni en idrottsförening som önskar nominera kandidater till stipendiet så går det också bra. Skicka e-post med motivering och gärna foton, tidningsurklipp med mera till grenthesstiftelse@gmail.com.

Stiftelsens styrelse

Namn