- Hemsjukvård
- Akut hjälp
- Anhöriga
- Ansökan om stödinsatser
- Boenden, särskilda
- Bostadsanpassning
- Dödsfall och begravning
- Ekonomi, ekonomiskt bistånd
- Familj, barn och ungdom
- Funktionsnedsättning
- Gifta sig, vigsel
- Hemtjänst, hjälp i hemmet
- Hjälpmedel och rehabilitering
- Konsumentrådgivning
- Missbruk, drogproblem
- Mötesplats Vaggeryd/Skillingaryd
- Sjukvård och tandvård
- Tillfällig vistelse
- Trygg och säker
- Våld i nära relationer
- Äldre, senior
- Nyhetsarkiv, Omsorg och hjälp
Omsorg och hjälp
-
Räddningstjänsten Vaggeryds kommun
Sveavägen 7, 567 32 Vaggeryd
raddningstjansten@vaggeryd.se
0370-67 80 00
- Områdeschef hemtjänsten, Skillingaryd
- Ann-Charlotte Bard Gunnarsson
- 0370 - 67 82 91
- Områdeschef hemtjänsten, Vaggeryd
- Amanda Bergman
- 0393-67 83 10
- Områdeschef hemtjänsten, Vaggeryd
- Marcus Pihl
- 0393-67 84 97
Ställ en fråga
Trygghetslarm
Trygghetslarm i Vaggeryds kommun beviljas som insats där du får larmmöjlighet för att du ska känna dig trygg i din egen bostad.
Larmet kan du använda dygnet runt för att kalla på hjälp i ditt hem till exempel om du skulle falla och inte kunna ta dig upp eller om du känner dig orolig. Det gör att du kan känna dig trygg i din bostad. Larmet kan bäras kring halsen eller på armen och är kopplat till telefonen.
Trygghetslarm är inget akutlarm, vid akut situation ring alltid 112.
Avgift för trygghetslarm
Avgift: 394 kronor/månad. Inkomstbaserat, ingår i maxtaxan 2 575 kronor/månad.
Installation av trygghetslarm: 328 kr
Avinstallation av trygghetslarm: 164 kr.
Larmbesök vid larm som enda insats 471 kr/timme (lägst en timme).
Larmbesök och månadsavgift ingår i maxtaxan, det gör dock inte avgiften för installation och avinstallation av trygghetslarm.
Byte av bostad, återlämning av larm
Om du flyttar eller inte längre behöver larmet kontaktar du hemtjänstens processamordnare, dagtid kl. 09:00–16:00.
Skillingaryd, tel: 0370-67 84 31
Vaggeryd, tel: 0370-67 83 98
Trygghetslarmet måste omprogrammeras och installeras på nytt om du flyttar till ny bostad.
Ansökan om trygghetslarm
Ansöka om trygghetslarm görs med fördel på e-blanketten, då behöver du kunna logga in med e-legitimation. Du kan också skriva ut PDF-blanketten eller kontakta socialförvaltningen för att få en blankett att fylla i.
Du kan själv skriva din ansökan eller få hjälp av god man eller en nära anhörig.
Om du vill ha hjälp med ansökan eller har frågor är du välkommen att ta kontakt med socialförvaltningens handläggare på tel: 0370-67 84 41.
Telefontid: måndag–fredag 08:30–09:30.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Vad kan vi förbättra?
Senast uppdaterad:
Sidansvarig:
Liv Svensson