Obs! Denna nyhet är ändrad 2022-09-06 men kan vara inaktuell.

Ambulerande röstmottagare

Ambulerande röstmottagare gör hembesök

Kommunens ambulerande röstmottagare besöker Mejeriet, Sörgården, Furugården och privata hem för att ta emot röster.

Ambulerande röstmottagning betyder att röstmottagare kommer till ditt hem eller annan plats där du befinner dig för att ta emot din röst. Väljare som på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder inte själva kan ta sig till ett röstmottagningsställe har rätt att få hjälp av ambulerande röstmottagare från kommunen.

Om du inte har någon som kan vara bud eller inte vill att någon anhörig ska vara ditt bud, kan du istället kontakta kommunen som då kan skicka två röstmottagare hem till dig och du kan lämna rösten till dem. Det är samma förfarande som att rösta i en förtidsröstningslokal. Röstmottagarna har tystnadsplikt.