Lokalt mål 4 kopplat till Agenda 2030

v de 17 Globala målen är mål 16, delar av mål 17 kopplingen mellan Agenda2030 och kommunfullmäktiges mål 4.

Genom att klicka på respektive ikon får du en beskrivning av det globala målet och vad det innebär .

Mål 16
Mål 17

Vad innebär det?

Hållbarhetsperspektivet här handlar om att alla människor har rätt till frihet och möjlighet att påverka sina egna liv oberoende av etnicitet, kön, religion eller sexuell läggning. Alla människor har rätt att leva i fred och säkerhet utan rädsla för våld och förtryck.

Det är främst kommuner och regioner som möter medborgarna i deras kontakt med samhället. Att kommunernas verksamheter fungerar rättssäkert och motverkar korruption bidrar till att behålla en tilltro till samhällets institutioner. Demokrati och medborgarnas delaktighet är fundament i den kommunala och regionala strukturen.

Kommuner och regioner samverkar ofta både sinsemellan men också med näringslivet, akademin, civilsamhället och medborgarna. Krav på samverkan med olika grupper finns också inbyggd i viss lagstiftning

Ett demokratiskt och fredligt samhälle är en förutsättning för individen att kunna vara en del av samhället.

Vad innebär det för Vaggeryds kommun?

Detta innebär för Vaggeryds kommun att sträva efter ett starkt samarbete mellan kommunal organisation och civilsamhälle. Det innebär också en öppenhet, en bra dialog och möjligheter att påverka. Det innebär också att sträva efter en bra dialog inför olika former av beslut.

Hur följs målen upp?

Det Globala målen i Agenda2030 kring trygghet, delaktighet och inkludering följs nationellt upp genom att mäta valdeltagande, antal våldsbrott och det ekonomiska resultatet. Här följs även upplevelsen exempelvis hos brukare inom LSS kring delaktighet samt andel inom etableringen som går vidare till arbete eller studier.

Verksamheter i Vaggeryds kommunala organisation följer upp genom målgruppsundersökningar som t.ex. brukarundersökningar och elevenkäter, tillgång till digitala verktyg i skolan, andel besökare/ användare fysiskt och digitalt

Hur bidrar Vaggeryds kommun till målet?

Vaggeryds kommun ska bidra till Agenda2030 med en måluppfyllelse för det fjärde lokalt övergripande målet om demokrati, trygghet och tillgänglighet, i form av att valdeltagandet ska vara högt i alla delområden och att den politiska representationen ska motsvara den demografiska invånarstrukturen.

Det innebär också en positiv utveckling av andel invånare och verksamma som upplever platsen som attraktiv, att kommunen upplevs som en plats att rekommendera.

Det krävs också en positiv utveckling av andel invånare och verksamma som upplever att de har möjlighet att påverka och har ett förtroende för kommunens verksamhet.

Lokalt mål 4 och exempel på styrande dokument

• Marknadsplan
  • Handlingsplan för trygghet och säkerhet
  • Skolplan