Samling utanför räddningstjänsten i Vaggeryd.

Tillsammans för ett län fritt från våld

Representanter för Vaggeryds kommun lokala brottsförebyggande råd och flera av kommmunens verksamheter delade på fredagsmorgonen ut reflexer till morgonpendlare på väg till jobb och skola.

Under Orange week uppmärksammar Vaggeryds kommun avskaffandet av våld mot kvinnor och flickor. Veckan syftar till att sprida kunskap kring mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Budskapet är att våld går att förebygga.

- Vi manifesterar för att visa att vi finns för de som lever i förtvivlan med våld. Vi visar att vi är rätt många som tror på det goda och tror på att göra skillnad. Vi vill också stötta varandra. Vi vill visa våra barn att det går att lösa konflikter med ord och gärningar istället för sparkar och slag, säger Gert Jonsson, kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Brottsförebyggande rådet.

Idag samlades representanter från olika verksamheter i kommunen vid brandstationen för att gemensamt sätta ljus på den viktiga frågan om att stoppa våldet mot kvinnor och flickor. Aktiviteten synliggjordes genom fordon utrustade med orangea lampor från både räddningstjänsten och arbetsmarknadsenheten.

Under drygt 45 minuter möttes morgonpendlare i de centrala delarna av Vaggeryd av erbjudande om reflex och informationsfolder. Tanken med manifestationen var att väcka medvetenhet om det allvarliga samhällsproblemet och en påminnelse om att vi gemensamt kan göra skillnad.