Huvudmeny

Huvudgren:

Omsorg och hjälp

twitter

Kontakt

Ställ en fråga




Publicerad:

Vaggeryds kommuns logotyp mot guldfärgad bakgrund.

Felaktigheter i utskick om inkomstförfrågan

Socialförvaltningen har under januari skickat ut inkomstförfrågan till medborgare gällande avgifter. Tyvärr innehöll utskicket felaktigheter.

Nyheten är uppdaterad 2024-02-15 med informationsbrevet till medborgare.

Socialförvaltningen skickar varje år ut en inkomstförfrågan för att beräkna vilken avgift brukaren ska betala för insatser inom äldreomsorgen. Efter att utskicket gjorts uppmärksammandes kommunen på att vissa brev innehöll felaktigheter där bland annat personuppgifter till annan medborgare fanns med.

Personuppgifterna det handlar om är personnummer, namn, adress och i vissa fall viss uppgift om inkomst. I utskicket finns inte uppgifter om vilken insats som medborgaren har.

Händelsen är rapporterat till i integritetsskyddsmyndigheten som en personuppgiftsincident

Socialförvaltningen ser allvarligt på det inträffade och utreder vad som blivit fel och kommer ta fram åtgärder för att förebygga att det inte ska inträffa igen. De medborgare som har fått utskicket om inkomstförfrågan kommer få information per brev.

Vi beklagar det inträffade och har vidtagit åtgärder för att säkerställa att kommande utskick blir korrekta.

Fakta, vad är en personuppgift?

Personuppgifter är uppgifter som på ett eller annat sätt kan kopplas till din person. Det kan vara uppgifter som ditt namn eller ditt personnummer, men även uppgifter som till exempel telefonnummer och platsinformation.

Varje nämnd/styrelse inom Vaggeryds kommun är personuppgiftsansvarig för sin verksamhet.

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

Sidansvarig:

Johan Lundell