Obs! Denna nyhet är ändrad 2023-06-19 men kan vara inaktuell.

Rallybil

Foto: Joel Carlsson/JCRallypics

Välkommen till årets SM-rally Skilling 500

I helgen intar den svenska rallyeliten Vaggeryds kommun för årets SM-rally Skilling 500.

Vaggeryds kommun hälsar både publik och deltagare välkomna till vår kommun för årets SM-rally Skilling 500. Arrangören har förberett sig för att vara värd för en dagar fyllda av fartfyllda tävlingar och ovärderliga stunder av gemenskap och är redo att ge dig en häftig rallyupplevelsen där du kommer att få bevittna några av de mest skickliga förarna och de mest kraftfulla bilar som ger sig ut på tävlingsbanorna.

83 ekipage jagar åtråvärda SM-poäng på de totalt elva mil långa specialsträckorna på klassiska smålandsvägar.

För att säkerställa ett så bra evenemang som möjligt kommer här lite information från arrangören Skillingaryds Motorklubb.

Invigning

Rallyt invigs på fredag kväll klockan 18 utanför Skillingehus vid torget i Skillingaryd, där kommunalråden Gert Jonsson och Kristine Hästmark, Vaggeryd respektive Gnosjö kommun, inviger och Hasse Petersson från P4 Jönköping har hand om speakeruppdraget.

Målgång

Vid klockan 18 på lördag kväll sker slutmål med prisutdelning på Tures Torg i Klevshult.

Skärpt eldningsförbud

Från och med tisdag den 13 juni kl. 12.00 gäller skärpt eldningsförbud i hela Jönköpings län. Det innebär att all form av eldning och grillning i skog och mark är förbjuden, så var uppmärksamma och försiktiga!

Övrigt

Det blir ökad trafik under helgen på genomfartsgator i Skillingaryd och Vaggeryd. I Vaggeryd också på Bondstorpsvägen på fredagskvällen.