Barn med flytväst paddlar kajak

Låna en flytväst - för din säkerhets skull

Vaggeryds kommun har ett fantastiskt utbud på sjöar, vattendrag och badplatser och de flesta är lämpliga för bad, fiske och kanoting. Men glöm inte att tänka på vattensäkerheten.

Varje år sker ungefär 100 drunkningsolyckor i Sverige, olyckor som många gånger kunnat förhindras med hjälp av god kunskap, ökad tillsyn och en flytväst. I flera år har Vaggeryds kultur- och fritidsförvaltning tillhandahållit flytvästar som kommuninvånarna kunnat låna kostnadsfritt, och det här året blir inget undantag.

Från och med april, ända fram till oktober har alla som planerar att röra sig på och i vatten chansen att kostnadsfritt hyra en flytväst i någon av kommunens flytvästpooler, El-agenten i Skillingaryd eller Beijer Byggmaterial i Vaggeryd. Flytvästarna finns i olika storlekar och går att låna i upp till en vecka.

Alla ska känna sig säkra i och omkring vattnet

Under 2020 fördubblades antalet drunkningsolyckor i länet jämfört med föregående år, och redan nu är antalet drunkningsolyckor fler än under hela förra året. Satsningen från kommunens kultur- och fritidsförvaltning är välkommet och görs för att minska antalet olyckor.

Kunskap är A och O

Heidi och Emelie, badmästare i Vaggeryds sim- och sporthall berättar om vikten av deras betydande och livsviktiga arbete som de gör tillsammans med badmästarkollegorna i Skillingaryds simhall.

– Ingen ska behöva drunkna på grund av okunskap. Jobbet som görs i Vaggeryds och Skillingaryds simhall för att sprida denna livsviktiga kunskap är ovärderlig och en stor del i att minska statistiken för drunkningsolyckor.

Heidi och Emelie förklarar också att vattensäkerhet lärs ut på kommunens anläggningar för både de yngsta och äldsta simgrupperna och att alla skolbarn i kommunen får en grundläggande utbildning i bad och båtvett samt kunskap om vilka faror som finns vintertid när isen har lagt sig på våra sjöar.

Vad är erat bästa tips för en lyckad dag på sjön?
- Kunskap är A och O, flytväst på, och lite fika i gott sällskap.

Med flytväst håller man sig över ytan

Oavsett om man ger sig ut i en båt eller rör sig vid klippor och strandkanter är det en god idé att bära flytväst. Det är lätt att tro att man inte behöver flytväst om man kan simma, det stämmer i många lägen, men långt ifrån alla.

Enligt en sammanställning från Svenska livräddningssällskapet sker fritidsbåtsolyckor ofta nära land och i lugnare väder. Fall över bord och kantring är de vanligaste orsakerna och ungefär hälften av de som omkommer är män över 50 år. Mer än hälften av incidenterna kan kopplas till alkoholkonsumtion och endast en av tio som drunknar använder sig av flytväst. Alltså kan många av olyckorna förhindras med hjälp av små och enkla medel.

Viktigt att välja rätt flytväst

Planerar du att hyra en flytväst eller kanske till och med köpa en egen? Då är det viktigt att välja rätt. Flytvästen ska passa och sitta bekvämt, vara anpassad efter din vikt och CE-godkänd.

Fråga gärna personalen på kommunens flytvästdepåer så plockar de fram en flytväst som passar dig.

Här kan du låna en flytväst

Beijer Byggmaterial

Hammarvägen 2
567 32 Vaggeryd
Butik tel: 075-241 16 80

Måndag-fredag 06:30-17:00
Lördag 08:00-13:00

El-Agenten Skillingaryd

Storgatan 18
568 32 Skillingaryd
Butik tel: 0370-762 30

Måndag-fredag: 10.00-18.00
Lunchstängt 12.15-13.15
Lördagar: 10.00-13.00

Flytvästpoolen

Badmästarna ansvarar för att flytvästarna är hela, att alla funktioner är säkra samt att de är nytvättade när de lämnas ut i april. Företagen i Flytvästpoolen har hand om utlåning av flytvästarna från april till oktober. När säsongen är slut hämtas västarna tillbaka till simhallarna där alla västar kontrolleras och tvättas för att vara klara till nästa år.

Vill du veta mer om vad som är viktigt att tänka på om du befinner dig nära vatten? Läs mer på

Kent-Åke Svensson