Halloween, fladdermös och spöken.

Aktiviteter under höstlovet 2023

Under vecka 44 är det dags för höstlov och det finns en mängd spännande aktiviteter för både barn, ungdomar och vuxna.

I år är första gången som Vaggeryds kommun är med i "Bästa Bienalen".

"Bästa Biennalen" är en regional satsning på barn och ungas möten med konst som startade i Skåne 2013. Sedan 2021 ingår också arrangörer i Region Halland, Jönköpings län, Kronoberg, Kalmars län och Blekinge, genom Regionsamverkan Sydsverige. Verksamheten finansieras i huvudsak av respektive region och Kulturrådet. Bästa Biennalen är med nästan 100 konstplatser i Sydsverige landets största nätverk för barn och ungas möten med konsten och kreativiteten!

Det innebär i praktiken att höstlovet blir ett kulturlov med massor av roliga arrangemang med och för barn och unga i vår kommun. Nedan finner du aktiviteter i Vaggeryds kommun under höstlovet.

Nedan följer aktiviteter genom UC-UG, biblioteket, simhallen, ReMida, Miliseum med flera.

Aktiviteter under höstlovet 2023

Dag

Måndag

Måndag 30 oktober

• Fritt bad på simhallen i Vaggeryd
    kl. 10-12 för dig från åk 3
  • Tecknarworkshop med illustratör Mattias Olsson
    Kl. 13.00 för dig som är 10–12 år
    Kl. 15.00 för dig som är 13 år och äldre
    Plats: på fritidsgården UC (Ung i Centrum) i Vaggeryd Gratis, föranmälan till Vaggeryds bibliotek via vaggeryds.bibliotek@vaggeryd.se eller tel. 0393-67 87 90

Tisdag 31 oktober

• 5-manna fotbollsturnering
    Kl. 09–16,
    Skillingaryd arena
    5 manna fotbollsturnering i Skillingaryd Arena för dig i åk. 4 till åk. 9
    Du behöver inte anmäla ditt lag i förväg och har du inget lag så sätter vi ihop ett lag på plats
  • Makertisdag med halloweentema
    kl. 14.30–15.30
    på Vaggeryds bibliotek.
    Gillar du att programmera, läsa, prova 3D, filma och pyssla? Kom till Bibliotekets makertisdag. För dig som är 9–13 år. Gratis, ingen anmälan.

Datum: 31 oktober, 14 november, 28 november och 12 december.

Onsdag 1 november

• Återbruk med Jasmine Cederqvist på ReMida
    Kl. 15–17 Passar alla åldrar, yngre barn i vuxens sällskap.
    Drop-in, ingen anmälan.
  • Halloween på Liseberg
    Du som går i högstadiet har möjlighet att följa med oss då vi åker till Liseberg och besöker deras tema: Halloween. Vi bjuder på resa och entré.
    OBS! Vi har ett begränsat antal platser, så förbokning krävs. Anmäl ditt intresse på våra fritidsgårdar.

Torsdag 2 november,

• Graffiti på Folkets hus i Vaggeryd
    Kl. 12-15 för dig som fyllt 10 år
  • ”ReMaka” konst på Miliseum
    Kl. 13-15 Skapa din egen version av känd och okänd konst på en så kallad green screen med material från Miliseum och ReMida. Gratis, ingen föranmälan, från 8 år.
    Ett samarbete mellan Biblioteken i Vaggeryds kommun, Miliseum och ReMida. Miliseum är ett militärhistoriskt museum i Skillingaryd. ReMida är ett kreativt återanvändningscenter och en pedagogisk verksamhet som drivs av Barn- och utbildningsförvaltningen i Vaggeryds kommun.
  • Låg- och mellanstadiedisco på Vaggeryds folkets hus
    Dj Danny B har maskerad-disco för dig i låg och mellanstadiet.
    Vi är på Folkets hus och självklart är det gratis.
    Kl. 14-16 för dig som går i lågstadiet
    Kl. 17-19 för dig som går i mellanstadiet

•  Fredag 3 november
    "What a fantastic machine" - uställning på Vinden
    Kl. 14-18. Med utgångspunkt från några klipp ur filmen har elever i Vaggeryds kommun fått skapa en egen utställning där de har fått para ihop fotografier och texter utifrån sina perspektiv.
    Denna utställning visas för allmänheten på Vinden, Smedjegatan 6 i Skillingaryd.
  • Creepy Friday på Fritidsgården UG i Skillingaryd
    Kl. 16-22 På UG idag så sminkar vi monstersmink, pysslar, bakar och skräms lite lagom denna Halloween veckas fredag. För dig från åk. 7

Aktiviteter i simhallen

Dag