Uppleva och göra

Publicerad:

2023 års kulturpristagare

Kultur- och fritidsnämndens kulturpris tillfaller år 2023 trepristagare: Svenarums hembygdsförening, Tuula Ingner samt Lennart "Charlie" Karlsson.

Svenarums hembygdsgåd

Svenarums hembygdsförening, kulturpristagare 2023

Vaggeryds kommuns kulturpris målsättning är ”att stimulera konstnärligt skapande och att förmedla detta skapande till en bred allmänhet. Priset skall därvid vara ett stöd och en uppmuntran för förtjänstfull verksamhet inom skilda konstnärliga områden.”

Årets pristagare har bidragit till att skapa mötesplatser med en bred repertoar som erbjuds alla oavsett ålder, en plats där kulturarv möter nutid.

Föreningen har under sina 87 år bidragit till att ta vara på och väva in den lokala historian i skrift genom att dokumentera de företag och verksamheter som gett liv till kulturen och livet i bygden. Genom byavandringar och guidningar har föreningen gett den nuvarande generationen förståelse för hur nutiden har formats av dåtidens vardag, rutiner och kultur i vår lokala omgivning.

Engagemanget och närvaron av de ideella krafter som verkat och verkar i föreningen har sträckts över generationsgränserna och bjudit på traditionella firanden som valborgsmässoafton, nationaldagar, hemvändardagar till vardagssöndagar med fika och gemenskap för boende i bygden, i Vaggeryds kommun och för resande från andra platser utanför våra hagar och gårdar. Svenarums hembygdsgårdsmiljö och kulturminne har bidragit till många fina upplevelser och minnen som skapar en känsla av tillhörighet.

Tuula Ingner

Tuula Ingner, kulturpristagare 2023

Årets kulturpristagare har genom sitt långa engagemang i att synliggöra konsten och kulturen för allmänheten anammat begreppet att kulturen kan definieras på individnivå. Där strävan att visa att kultur och konst är en viktig del av livet och samhället inte gått obemärkt förbi.

Tuulas bidrag till kulturen och konsten handlar om att vara en röst och förespråkare för dem som är verksamma och tillägnar sitt liv åt konstnärskapet genom att öppna dörren för betraktaren att kliva in och ta del av konsten som en spännande värld av upplevelser och dialog.

Att vara en röst för konsten och kulturen handlar även om att inspirera och utveckla ett intresse för konstnärskapet hos barn och unga.

Tuula Ingner – du är årets kulturpristagare för att du visat oss att kulturen och konsten är för mig, dig och för alla.

Lennart Charlie Karlsson

Lennart "Charlie" Karlsson, kulturpristagare 2023

Årets kulturpristagare är en kulturbärare som på ett förtjänstfullt sätt bidragit till att bevara minnesbilder av kommunens invånare, platser och händelser.

Genom återkommande minnesvandringar på gator och torg har Lennart ”Charlie” bjudit in till att hålla vardagshistorian levande över generationsgränser. Personer som bidragit till samhällets utveckling synliggörs genom personliga berättelser på ett både fängslande och underhållande sätt.

Lennart ”Charlie” Karlsson – du är årets kulturpristagare för att genom ideellt engagemang bevarat ett kulturarv som bidrar till förståelse för hur Vaggeryds kommun byggts upp och utvecklats.

Om kulturpriset

Vaggeryds kommuns kulturpris delas årligen ut till en eller flera personer bosatta i eller på annat sätt med anknytning till kommunen. Priset kan även delas ut till föreningar och organisationer verksamma i kommunen.

Priset ska vara ett stöd och uppmuntran för förtjänstfull verksamhet inom skilda konstnärliga områden.

Beata Vilkhed