Lokalt mål 1 kopplat till agenda 2030

Av de 17 Globala målen är mål 11, kopplingen mellan Agenda2030 och kommunfullmäktiges lokala mål 1. Fördjupade delar finns i de Globala målen 6, 7, delar av mål 2 och delar av mål 9, 12 , 13 , 14 samt 15.

Genom att klicka på respektive ikon får du en beskrivning av det globala målet och vad det innebär .

ingen hunger
Mål 6
Mål 7
Mål 9
Mål 11
Mål 12
Mål 13
Mål 14
Mål 15

Vad innebär det?

Ur hållbarhetsperspektiv handlar det om minskade utsläpp, om tillgången till dricksvatten och fungerande avlopp samt omställning av energisystemet genom fortsatt utbyggnad av förnybar energi.

Kommuners och regioners ansvar

Kommuner och regioner ansvarar för att land- och vattenresurserna förvaltas väl samt att bevara viktiga jordbruksmarker. En säker och effektiv infrastruktur ska säkerställas, vilket innebär utveckling av kollektivtrafik och vägstråk i nationell och regional samverkan samt att säkra övergångsställen och cykel och gångvägar. Återvinning och minskning av avfall samt att avgifta kretsloppet genom att samla in farligt avfall är avgörande.

Vaggeryds kommun är också stor markägare och kan i den rollen vidta åtgärder för att återställa våtmarker, stärka ekosystemtjänsterna och motverka minskningen av biologisk mångfald. Kommun kan också ta tillvara och integrera stadsgrönska och ekosystemtjänster i urbana miljöer vid planering, byggande och förvaltning i städer och tätorter. Kommuner och regioner är stora energianvändare men också stora energiproducenter och kan som sådan arbeta aktivt med att i upphandlingar ställa krav och i den egna produktionen se till att följa utvecklingen och använda den senaste tekniken.

Vad innebär det för Vaggeryds kommun?

Detta innebär för Vaggeryds kommun att sträva efter en god användning av våra mark och naturresurser, begränsad klimatpåverkan, att utnyttja tekniska möjligheter och en fungerande samverkan mellan kommun, näringsliv, utbildningsaktörer och civilsamhälle. Det innebär också en bra och förebyggande tillsyn och tillståndshandläggning från kommunal verksamhet där vi tillsammans har fokus på hållbarhet

Hur följs målen upp?

De Globala målen i Agenda2030 kring hållbar samhällsutveckling följs nationellt upp genom att mäta luftutsläpp, andel skyddad natur, ekologisk åkermark, god kvalitet på vattentäkter, sjöar och vattendrag samt grundvattennivåer. Här mäts även elavbrott, elanvändning och utvecklingen av alternativ energi såsom fjärrvärme, men även återvinning, hushållsavfall och trångboddhet. Den kommunala organisationens påverkan genom andel miljöbilar och andel ekologiska livsmedel räknas också in.

Verksamheter i Vaggeryds kommun följer bl.a. upp att den fysiska planeringen av mark tillgodoser utvecklingen både i tätort och landsbygd, att vård och omsorg har fungerande lokaler och logistik och inspirerande lärmiljöer utvecklas. Den växande infrastrukturen följs upp i form av vägar och ledningar, liksom miljötillsyn och tillstånd för att bygga. Det följs även upp att det finns bra bostäder och aktiviteter för olika målgrupper i hela kommunen.

Hur bidrar Vaggeryds kommun till målet?

Vaggeryds kommun ska bidra till Agenda2030 med en måluppfyllelse för det första lokala målet om hållbar samhällsutveckling i form av goda resultat för luftföroreningar och växthusgasutsläpp, vatten, ekosystem, energiförbrukning och produktion samt tillgång till mat, fysisk och digital infrastruktur och social välfärd.

Det innebär också en befolkningstillväxt i samtliga delområden, och över tid att bostäder och infrastruktur utvecklas i samtliga delområden med tillgång till omsorg, skola och service.

Det krävs också en positiv utveckling av hur bostadsmarknaden, infrastrukturen och klimatarbetet upplevs av de som bor, lever och verkar i Vaggeryds kommun, samt en upplevd god beredskap för oönskade samt extraordinära händelser.

Lokalt mål 1 och exempel på styrande dokument

• ÖP (Översiktsplan) – vår framtida rekommenderade markanvändning
  • LIS-plan (Landsbygdsutveckling i strandnära läge) – områden som kan undantas regeln om strandskydd)
  • Bostadsförsörjningsprogram